lørdag den 26. juli 2014

Værtsfamilie !!!

Det hele begynder virkelig at komme tæt på og nærme sig med hastige skridt. Heldigvis har jeg fået min værtsfamilie og det er det, som indlægget kommer til at handle om.

D.5 Juni (I min læseferie) blev jeg ringet op af Explorius og de havde den glædelige nyhed, at der var en familie til mig :) Det var virkelig en fornøjelse at få familie så forholdsvist tidligt - havde troet, at jeg ville blive en af dem, som først fik familie et par dage før afrejse - så var meget lettet! Jeg skal bo i Staten Californien (som jeg altid har drømt om og virkelig håbet på) i byen Ceres. Der er 45000 indbyggere i byen og den er kun et par miles væk fra en by med 200.000 indbyggere (Modesto). Selvom det ikke er "tourist/kendis" California, som jeg skal bo i, så er jeg stadig SÅÅÅ glad for, at jeg får lov til at opleve det virkelige Californien og hvordan det er, der hvor kameraene ikke er. Det har jeg altid godt kunne tænke mig og opleve - det andet kan man altid opleve senere. Min værtsfamilie består af en mor, far, søster og bror. Forældrene er i begyndelsen af 40érne, søsteren er 14 og broderen er 16 år. Så får jeg også selskab af en finsk udvekslingsstudent (en dreng på 16 - snart 17) - hvilket jeg er BEGEJSTRET for. Jeg havde virkelig håbet på en doubleplacement og, at det er en dreng - er bare såå fedt! *Så bliver der ikke alt for meget indbyrdes konkurrence etc.* Selve værtsfamilien er lidt kompliceret - jeg er ikke helt inde i det endnu. Men det er noget med, at faren har været gift med en eller andens kusine, som han har fået 4 børn med (hvor min bror så er et af dem) og nu, er han så gift med min søsters mor. Det er lidt forvirrende og jeg har desværre ikke fået skrevet så meget med familien. Forældrene svarer ikke rigtigt på mine emails - tror jeg har fået 1-2 meget korte e-mails fra dem og har ikke hørt noget de sidste 4-6 uger :(  Men heldigvis har jeg skrevet med min søster (som jeg også skal dele værelse med - det skal nok blive hyggeligt) over kik og en smule med min bro fra Finland - så det er altid noget! Faktisk sagde min søster, at hun er lesbisk og hendes bedsteven er bøsse - så det skal nok blive spændende!! :) Forresten så er familien ikke religiøse - hvilket egentlig er okay. Jeg har dog tænkt mig at prøve og gå i kirke et par gange - bare lige for at få den oplevelse med. At the end of the day - så har jeg i hvert fald nogle og følges med i skole, så det dæmper lidt af nervøsiteten. Udfra deres "hostfamily-profile"- så kan de godt lide at rejse (f.eks. daytrips, camping etc.), bueskydning, at være udendørs, gå i biografen, stå på rulleskøjter, fiske og nogle andre spændende ting. Og ups- har helt glemt at fortælle, at de har en hund (OREO - GENIALT NAVN).



Jeg skal gå på Ceres High School, hvor der er 1700 elever ca. Deres farver er rød og hvid (Goo Denmark) og deres maskot er en bulldog (Så bliver det jo ikke mere amerikansk, vel?). Jeg starter allerede d. 13 august. Da jeg fik min placering - kunne jeg uden problemer gå ind på skolens hjemmeside, men da jeg havde så travlt med eksamen etc. så havde jeg jo ikke rigtig tid - så tænkte, at jeg ville vente til sommerferien. Men nu virker min skoles hjemmeside ikke i Dk - der er ingen adgang. Så jeg kan ikke tjekke hjemmesiden - hvilket er så trælst! (især fordi jeg ikke nåede at læse alt det, som jeg gerne ville nå). Men ved i hvert fald, at jeg skal have 6 perioder hver dag - og jeg har allerede valgt Teater & Dans som valgfag. 

Min afrejse dato er d.5 August (ja- den 5. er blevet en særlig dato for mig). Det er en tirsdag, men mig og min familie tager allerede toget over til cph. om søndagen. Det er underligt, at jeg kun har 8 nætter tilbage i min egen seng - med min egen dejlige bløde pude :( :)

Selvom hele e-mail situationen med familien er frustrerende og alt muligt andet halløj - så glæder jeg mig og ser frem til det her år!. Og jeg har besluttet mig for at komme med et åbent sind og bare suge til mig... og tage det, som det kommer :)

Kan du have en dejlig lørdag!

fredag den 18. juli 2014

Youtube videoér!

Hejsa :-)
Jeg har desværre ikke fået skrevet så forfærdeligt meget på trods af, at der er sket en masse (værtsfamilie, ambassaden, workshop og det hele nærmere sig VOLDSOMT etc.) Men jeg vil lave et indlæg om de ting inden, at jeg smutter afsted (satser jeg da på xD). Jeg tror, at jeg vil opdatere min blog en smule under opholdet, men ikke særlig ofte. Det er (delvist) fordi, at jeg egentlig selv meget bedre kan lide at se videoér fra udvekslingsstudenter. Derfor er jeg selv begyndt at lave videoér omkring mit udvekslingsstudent-år på min youtube kanal. Det er helt klart det, jeg forventer, at jeg vil fokusere mest på (altså videoérne) under mit ophold, når det kommer til online offentlig kommunikation:-)

Hvis I har lyst til at Subscribe(eller bare lige tjekke mine videoér ud og aldrig komme tilbage)
på min youtube kanal, hvor jeg har en serie kaldet: My Exchange Student Life - så kan det findes HER. Det skal dog lige siges, at min videoér er på engelsk - men så får i jo også mulighed for at høre, om mit engelsk nu bliver bedre *7913


Kan i have en rigtig god sommer!! 

onsdag den 30. april 2014

Et forsøg på et kort indlæg :-)

Hejsa :-)
Jeg vil ikke fortælle så meget udover, at jeg stadig er i live og stadig ikke har fået min værtsfamilie :-(
Men jeg holder humøret oppe og venter i spænding ;-)
I går var jeg ude på sygehuset og fik taget en tuberkolose-test (græd selvfølgelig). Så skal jeg derud på fredag (igen) også tjekker de, om jeg har tuberkolose.. 7913
Derudover har jeg fået mit sidste "normale" stik -så nu skulle det være overstået :-) Og jeg græd overhovedet ikke! *stor ting* :-)


Bye bye :-)

torsdag den 20. februar 2014

Eltistest + GODKENDELSE i USA

Okay, jeg har lidt fortrudt, at jeg havde de her store tanker omkring, at bloggen skulle blive "vildt god og gennemført" - for jeg har ikke tiden og mister langsomt lysten til det.. Desværre.


Men jeg ville bare lige opdatere jer og ligesom signalere overfor jer, at jeg ikke er død.
Jeg har været til Eltistest, hvilket var ret så ubehageligt, men jeg bestod og overlevede, så alt er dejligt nu.




Der har været rigtig meget snak om Eltis-testen og, at den skulle være herre nem. Det synes jeg ikke, at den var (og jeg har altså stort set kun fået 12 i engelsk i 9.klasse). Men jeg har ikke set hvilke fejl osv. jeg havde, så i princippet kan det være, at den er gået sygt godt (det er det ofte, når jeg tror, at det er gået dårligt).
Jeg var jo så "heldig", at der var snestorm, da mine forældre og jeg kørte mod Århus. Det betød så, at jeg blev ca. 45 minutter forsinket (og vi kørte altså i rigtig god tid). heldigvis fik jeg lov til at komme ind og tage testen alligevel. Så da jeg kom var alle i gang med læse-delen og havde haft lytte-delen, så allerede der følte jeg mig lidt bagud og sådan lidt "i baglås". Vi sad vildt tæt og der var bare total stilhed blandt så mange mennesker (den stilhed som kun finder sted, når terminsprøver, eksamen etc. afholdes). Officielt får man 45 minutter til læse-delen, jeg fik så kun 35 minutter (kom jo forsent) og allerede før tiden var gået, så blev testen stoppet, så vi (der var flere, som kom forsent) kunne tage lytte-delen. Jeg har hørt, at mange synes 45 minutter er vildt lang tid til læse-delen og sagtens kunne løse den på 10-15 minutter. Problemet er bare, at jeg er typen, som dobbelttjekker og sagtens kunne bruge 45 minutter. Bryder mig ikke om, når folk sidder arrogante og kigger ud i luften efter 10 minutter, når der er afsat 45 minutter. Kan rigtig godt lide at have god tid og ikke skulle føle mig stresset. Der var f.eks. en opgave, hvor man skulle indsætte et ord i en sætning. Så var der vist 4-5 ord at vælge mellem. Nogle af de ord havde jeg overhovedet ikke stødt på før. I sådan en situation synes jeg, at det er vildt dejligt at vide, at der er god tid og man kan sidde og tænke lidt ekstra over et ord. Eller hvad det nu måtte være. Og at man ikke skal bekymre sig over, om testen nu bliver stoppet før tid. Da jeg så havde været til læsedelen i ca. 25 minutter, så var jeg den eneste, som ikke var færdig (manglede kun 2  opgaver i den sidste opgave- men hader, at jeg ikke kunne dobbelttjekke) og vi gik derfor videre til lytte-delen (til dem som ikke havde taget den).  


Ork - er så dårlig til at forkorte mig. Forsøger lige at fortælle resten kort:
Lytte-delen var okay, dog var det trælst, at vi kun hørte nogle af tingene 1 gang - fordi første spørgsmål ofte var sådan noget: Hvad handler den her tekst om? / hvad er moralen osv.  Vi fik dog en lille portion af svarene gratis, fordi vi simpelthen ikke havde tid til resten af testen (der sad en masse forældre og elever og ventede på os- der var jo workshop bagefter). Derudover fik jeg også de sidste 2 svar til læse-delen :-)
Så kommende udvekslingsstudenter: Frygt ikke, hvis i synes testen virker svær. Jeg gik bare endnu mere i panik (okay overdrivelse - var ikke ligefrem i panik, men overdrivelse fremmer forståelsen), da jeg syntes nogle af opgaverne i testen var svære. Fordi "alle synes jo testen er let og ingen dumper". I øvrigt så er der altså elever, som har dumpet testen. Og det er altså ikke ALLE, som synes den er vildt nem.


Jeg fik i hvert fald indtrykket af, at man tager den her test "fordi det er et krav fra USA". Det var på den måde meget afslappet. Nogle fik også deres læse-del med hjem, fordi de ikke nåede det (altså de kom forsent pga. snestorm). Og hvis man nu skulle være så uheldig at dumpe, så kan man tage testen igen. Derudover fik vi jo som sagt nogle af svarene - og testen stoppede før tid. Så det virker som om, at det er noget, vi bare helt "officielt" skal igennem og noget, som ikke gøres så forfærdeligt meget ud af her i Danmark. Ved egentlig ikke om jeg overhovedet må sige det her, men synes bare kommende udvekslingsstudenter skal vide, at de ikke skal stresse over den her test! Den afgør ikke hele din tid som udvekslingsstudent, hvilket også ville være vildt unfair. Og hende som stod for testen var også rigtig flink og venlig, så der er ikke noget at være nervøs for.


Det som jeg gjorde for at forberede mig til testen, var at læse om Eltis-testen på deres hjemmeside. Det hjalp rigtig meget for mig, at jeg lige vidste, hvordan testen var delt op og hvilke "emner", som man kunne forvente etc.. Ved at læse derinde fandt jeg også ud af, at der var noget matematik med - så jeg benyttede lige muligheden til at få styr på de engelske ord for: Plus, minus, gange, dividere og udregne. Jeg er så glad for, at jeg gjorde det - for det gjorde mig meget sikker i lytte-delen med matematik. Så jeg kan anbefale at få styr på de 5 ord til kommende udvekslingsstudenter, der skal tage testen :-D


Den workshop vi var til bagefter var også rigtig god - og det var super hyggeligt, at der var en tidligere udvekslingsstudent, som kom og fortalte om hendes år i USA. Jeg vil dog ikke anbefale folk, som skal til andre lande end USA at komme til disse frivillige workshops, som Explorius holder. Jeg har indtil videre været til 2 workshops med Explorius - begge har jeg været tilfredse med. Men du kan altså ikke bruge det til noget, hvis du ikke skal til USA. Fordi de snakker mest om USA og der kommer klart nok flest spørgsmål omkring USA.


Fra den ene gode nyhed til den næste: MIN ANSØGNING ER GODKENDT AF CETUSA I USA - WEEEEE. Det betyder, at nu skal jeg ikke rette noget mere - overhovedet ikke. Nu skal jeg bare vente og vente og vente og vente.. Forhåbentlig er der en familie, som ønsker at have mig boende og åbne deres hjem/verden for mig. Det kan være, at jeg får familie i morgen eller om 6 måneder og 11 dage (fristen for at få en familie er d. 31. august). Men de fleste får familie i løbet af sommeren.


Sidder og tænker på om jeg snart får en Award for mine alt for lange indlæg - med alt for mange tegnsætningsfejl, som jeg ikke magter at rette... Har egentlig meget mere at fortælle, men skal nok stoppe nu.

lørdag den 11. januar 2014

1000 gode ting er sket!

Okay. Jeg har desværre ikke tid til, at bloggen her skal fylde så meget, som jeg havde håbet (og satset på). Men derfor vil jeg selvfølgelig lige opdatere jer, når jeg nu har tid :-)


Der er sket en masse gode ting siden sidst. Skriver nogle af dem op i punkt-form (ellers kommer det her indlæg til at fylde 10 sider ... LÆS: jeg laver ikke sjov). 


1. Nytår wuhuuu. Det er ikke til at fatte, at det faktisk er I ÅR, at jeg skal afsted.

2. Købt et pink kamera (Canon ixus 240 HS), som skal bruges en masse i USA :-)


3. Fået lavet alle rettelserne og sendt dem afsted igen til Explorius


4. EXPLORIUS SENDER MIN ANSØGNING AFSTED TIL USA (de godkendte hele ansøgningen og mente, at den var klar). Så nu skal de bare godkende den i USA også er der en familie, som skal have lyst til, at jeg flytter ind :-) Min ansøgning var "rigtig flot". YES!


5. Tilmeldt mig til workshop på mandag + Eltis-testen.. Det sidste skal virkelig bare overstås :-(


6.Fyldte 16 år her den 8.jan. Og næste gang jeg har fødselsdag, er jeg i USA..  (med mindre mit fly styrter ned.... stop dig selv Anne-Louise)


7. Jeg har spist brunch med en, som er i USA (Seattle, Washington) hvert år, da hendes søster og mand (eller kæreste) bor derovre. De er danskere og flyttede derovre fordi, at manden fik et fedt arbejde. Så det var super hyggeligt + lækkert mad!


8. Fået mine terminsprøver tilbage * Hvilket i mit tilfælde var MEGET glædeligt * Ville gerne have, at jeg "kunne bruge mine terminsprøver som eksamen", så jeg kunne slippe for den rigtige eksamen, også bare bruge de karakterer, jeg fik i terminsprøverne.. Det kan nærmest kun gå ned....






Btw. Tingene er skrevet i fuldstændig vilkårlig rækkefølge..


Er bange for, at jeg har glemt et eller andet  vigtigt...  Vi må lige krydse fingre sammen.


Den eneste nedtur, der virkelig er til at mærke, er at statens har fjernet 10000 kr. i støtte, hvilket er noget **************** lort. Skal selv betale stort set hele mit ophold og 10000 kr. er mange penge. Synes virkelig, at det er underligt, når regeringen vil have, at man skal tage til udlandet, men så fjerner de alligevel tilskuddet..




Okay, nu kommer der bare lige lidt (mere) random-tankeri. (Hvis der er noget, som hedder det)..
Det er faktisk helt vildt, at jeg allerede skal afsted til sommer. Virkelig. Seriøst virkelig meget. Jeg husker det, som var det I GÅR, at jeg sad og læste omkring dem, som er afsted nu.. Men det er bare over et år siden.. Tiden går så hurtigt.
Dengang tænkte jeg noget i stil med: wow dem som skal afsted er bare så store (9.klasse hallooo ) og ved så meget, er så kloge -(agtigt), ved de skal afsted i deres hjerne og de er nok 100 % klar osv..


og NU står man bare selv i det hele og fatter det stadig ikke. Jeg fattede ikke, at jeg skulle afsted, da jeg fik lov af mine forældre og jeg kan sige, at jeg stadig ikke fatter det og kan slet ikke se det for mig.. Men jeg er stadig så glad og spændt. Jeg vil så gerne afsted, selvfølgelig er jeg nervøs, men hvem ville ikke være det? Jeg glæder mig så meget - men det virker stadig uvirkeligt. Selvom jeg ved, at jeg skal afsted til sommer/tidligt efterår, så forstår jeg det ikke.. Min hjerne har ikke opdaget det endnu..  Men som jeg læste i en bog (ja, jeg læser bøger og det var en eller anden bog, som handlede om ham værten på operation X), så skal du bare tage det første skridt i noget også er du tvunget til at tage det næste. Bare kast dig ud i det.. Når du har taget det første skridt, så kører den ligesom derfra... Det var noget i den stil, som der stod (plus - minus). Og det er lidt det, som jeg kommer til at gøre, når jeg drager mod USA til et nyt liv i 10 måneder.


SÅ dig som sidder og læser det her. Tiden går hurtigt, lige om lidt bliver det din tur. Og er sikker på, at før du ved af det, så er dit eventyr også slut.




Som i sikkert har gættet på det her indlæg, så er jeg rimelig træt eller hyper (kan ikke helt vælge). Men håber i kan bruge de her, lidt sjusket indlæg, hvor jeg bare skriver uden at tænke over, om det egentlig giver så mega meget mening.. )




God weekend!


Knus og kram fra Anne-Louise


Ps. Undskyld for de tegnsætningsfejl, som der er i teksten.... Det er vel en lørdag aften..