tirsdag den 26. november 2013

ANSØGNINGSPAPIRENE ER KOMMET! stres!

Hejsa alle dejlige mennesker (dejligt at se lidt aktivitet på bloggen!)

I onsdags modtog jeg ansøgningspapirene. Det var både super spændende og dejligt, men samtidigt totalt stressende, da jeg virkelig har meget om ørene i de næste par uger.

Jeg kan ikke finde ud af, om man har 4 eller 5 uger til at udfylde den lange ansøgning? - fordi Explorius har lidt skrevet begge dele, men jeg har sendt en e-mail afsted til dem :-) Sagen er den, at jeg skal på ferie d.15 dec. Og derfor skal min ansøgning nok afleveres inden den dato. (jeg kan ikke lave den på ferien- og det vil jeg heller ikke.). Derudover har jeg terminsprøver lige op til min ferie, jeg skal på et photo-shoot og være med i et foredrag igennem min modelskole, har en skide træls biologi aflevering for, workshop/møde i Århus med Explorius, en youtube video der ikke laver sig selv, en praktikuge på Aalborgteater og meget mere.  Så som i kan høre har jeg nok at se til. Men mange af tingene er jo gode ting, så holder humøret oppe!

Vil forsøge at se det som en udfordring - det er jo sygt vigtigt, at jeg udfylder den ansøgning GODT! Egentlig er det ikke kun mig, som skal udfylde ansøgningen - min skole, forældre, læge osv. er også indblandet!.

Min underorganisation i USA, som står for at placere mig er CETUSA. Explorius har skrevet, at elever der har fået cetusa: har (rigtig) gode karakterer. Eller de skrev det lidt mellem linjerne - agtig. Det er jo bare et skulderklap! Så det er fint :-)

Jeg har modtaget et log in til selve ansøgningen, men der er stadig noget, som skal udfyldes i hånden og derefter scannes ind. Der er også en super lang vejledning til ansøgningen f.eks. hvad Explorius anbefaler, at man svarer etc.. Der er b.la. nogle spørgsmål omkring, hvor tit man er villig til at gå i kirke med familien og en masse andre ting.

Student letter - skal også skrives. Det er det brev, hvor jeg skal "holde min salgstale for, hvorfor de skal vælge mig". Så det brev skal bare sidde lige i skabet!

Nogle som ved, om det er det eneste værtsfamilien får, når de skal vælge en udvekslingsstudent? Eller om de bare får hele ansøgningen man har udfyldt med forældre brev, besvarelse på en masse spørgsmål etc. Det er bare fordi, at hvis de får hele ansøgningen at se, så vil jeg jo ikke gentage mig selv i mit: student letter - forstår i - hvad jeg mener???

Når jeg sidder med alt det her, bliver frygten for at få en familie 2 sekunder før, at jeg tager afsted endnu større. Lige nu har jeg så mange forventninger og håb om hvordan, jeg gerne vil have, at det skal være etc. Selvom jeg prøver ikke at forvente og håbe noget, så jeg ikke bliver skuffet. Men helt ærligt, den udvekslingsstudent som ikke har håbet på noget eller forventet et eller andet af opholdet - må lyve! Hvis jeg nu får min værtsfamilie i April, så har jeg nogle måneder til lige at sluge det hele (skrive med familien, tjekke skolens hjemmeside ud, sætte mig lidt ind i området etc. etc. etc.)
Så hvis nu, at jeg ikke lige kommer til f.eks. at bo i drømmestaten, så ville jeg stadig have noget tid til at acceptere, at det bare ikke skulle være sådan, og opdage alle de fede ting, ved det området jeg nu er havnet i. Men hvis jeg skal afsted 2 sekunder før mit ophold begynder, så har jeg jo slet ikke tid til det. Det hele skal ligesom fordøjes i mit hoved, hvis det giver nogen mening. xD

Det er også sygt svært ikke at håbe på noget, når man hele tiden læser alle mulige blogs omkring, hvordan det går for andre. Man sidder bare og tænker *please: lad mig komme til sådan en god familie, lad mig komme til det område, lad mig få de fag i skolen, lad mig komme på den ferie med min værtsfamilie etc.*

Jeg må i hvert fald gøre mit til, at den helt rigtig familie vælger mig og gerne om et par måneder xD

Jeg føler lidt, at indlægget har taget en andet drejning, men det var lige det, som var på mine tanker.

Btw. Det er vildt underligt, at jeg allerede nu sidder med ansøgningen og stresser med den. Det føles, som 3 uger siden, at jeg selv sad og læste blogs omkring folk, der havde modtaget ansøgningspapirene (men det var sidste år på den her tid)..  Tror ikke helt, at det er gået op for mig, at det er min tur lige om lidt..


Kan i have det dejligt <3


 

lørdag den 9. november 2013

Workshop i Århus - Verdens bedste ansøgning

Explorius holder nogle forskellige workshops for de kommende udvekslingsstudenter og deres forældre etc. For deres første workshop i år er temaet: Verdens bedste ansøgning :-)

Jeg vil selvfølgelig gerne lave verdens bedste ansøgning (når jeg nu engang modtager selve ansøgningen... ), så derfor skal mine forældre og jeg selvfølgelig med til det. Faktisk glæder jeg mig allermest til bare at møde alle de andre, jeg har jo en masse tilfælles med dem allerede. Jeg synes også altid, at (kommende)udvekslingsstudenter er så flinke! Når jeg skriver på folks blogge, youtube kanaler etc. så får jeg altid et virkelig varmt og venligt svar tilbage!

Men jeg tror altså, at man virkelig skal passe på med sin ansøgning. Kunne forestille mig, at de fortæller til workshoppen, at man selvfølgelig helst skal smile på nogle af billederne. Men hvis du aldrig smiler eller ikke føler, at der skal nogle billeder på, hvor du smiler - så skal man jo selvfølgelig ikke gøre det. Jeg ved, det var et lorte eksempel - men håber i forstår, hvad jeg mener?

Mine forventninger er selvfølgelig at lave et indlæg omkring workshoppen, som jeg i øvrigt først skal til den 28 nov.. Det kunne jo være dejligt, hvis jeg fik taget nogle billeder or something..

Det er lige gået op for mig, at jeg aldrig sætter billeder ind. Der har ikke rigtig været så meget at sætte billeder ind af. Mit læge besøg?- nej vel!  Mine tanker? - nej, den holder vist heller ikke..
Jeg tror også, at det har noget at gøre med, at jeg selv bedst kan lide at læse de der lange tekst indlæg fremfor 500 billeder...

Men selvfølgelig skader et par billeder ikke - det må jeg lige rette op på xD

God lørdag aften :-)

-Anne-Louise

lørdag den 2. november 2013

5 dejlige lange måneder til næste stik

Så har jeg overstået andet hepatitis a+b stik og det føles skønt! Der går ca. 5 måneder til, at jeg skal have mit næste og sidste stik  (med mindre vi får en mail om, at der kræves flere stik/tests eller sådan noget ?  det kunne jeg godt forestille mig)

Men det var ikke ligeså slemt, som det har været de sidste par gange. Dog var det lidt (meget) træls, at jeg skulle sidde og vente i et kvarter og blive mere bekymret.

______

Folk er begyndt og modtage underorganisation og de lange ansøgningspapirer. Jeg håber bare, at jeg også modtager mine snart. Magter virkelig ikke modtage dem i midt december.. :-(

Men uanset hvordan alt det her kommer til at gå, så bliver det en oplevelse, jeg aldrig glemmer :-)

Super god weekend !

 

søndag den 20. oktober 2013

Siden sidst ...

Der er sket en del siden sidste indlæg. Jeg har haft utrolig travlt med diverse ting, og bloggen har ikke lige været min første prioritet. Men det er den så nu - en dejlig lørdag(og søndag) i slutningen af efterårsferien (som i øvrigt burde være mindst dobbelt så lang).
 
Først og fremmest så har jeg fået 1 til stik, og det gik sådan okay (UDOVER DET VAR SYGT UBEHAGELIGT- og jeg næsten besvimede). Men taget i betragtning af sidste gang, så gik det jo godt! På onsdag skal jeg så have det næste stik, og efter det går der fem dejlige lange måneder inden det sidste stik (altså af hepatitis a+b).  
 
Udover det med stikket, så virker det til, at Explorius/dem de samarbejder med har lavet en del ting om. Jeg havde jo sat mig rimelig godt ind i "systemet" fra sidste år.. Altså med hvornår, at man fik de endelig ansøgningspapirer, hvad det kostede at ønske stater og hvornår tingene skulle afleveres etc.  Jeg havde også et eller andet sted forventet/håbet at sidde med ansøgningspapirene nu eller meget snart. Også at jeg bare havde den tid til at udfylde dem, som jeg nu skulle bruge (og at de skulle afleveres inden 1.dec, hvis man ville ønske stater). 
Men det lader til, at man nu kan risikere at få ansøgningspapirene i december. Og og og, at man skal aflevere dem senest en måned efter, at man har modtaget dem. Uanset om du vil ønske stater eller ej. Det er virkelig noget rigtig lortemøg, hvis jeg først får mine ansøgningspapirer midt i december og kun har en måned til at udfylde dem. Jeg skal både på ferie, have terminsprøver, holde jul, holde nytår og fødselsdag i den periode, så har ikke tid til en million siders lang yderst vigtig ansøgning..
 
Sådan her har jeg i hvert fald forstået det, men er lidt forvirret.
 
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg havde tænkt mig at ønske California, som mit første ønske. Men nu har vi fået en e-mail om, at hvis jeg ønsker California og jeg kommer dertil, så kan det muligvis komme til at koste helt op til 1500 DOLLARS EKSTRA!. Hvilket jo bliver til lige lidt mere end de 6000 kr., som jeg havde regnet med. Men det kan vist også komme til "kun" at koste 500 dollars ekstra. (OG NEJ, jeg havde ikke tænkt mig at ønske California fordi, at jeg forventede at komme til at bo ved stranden sammen med Paris Hilton og blive gift med en "stjerne"!!).
Så tør man tage chancen? Det gør mine forældre i hvert fald ikke (selvom jeg selv skal betale ?? ), så tror desværre ikke, at jeg kan ønske California nu. Hvilket er virkelig trælst!
 
Nu til noget helt andet.
Folketinget er jo i gang med at lave Finansloven, hvor REGERINGEN FANDME HAR TÆNKT SIG AT FJERNE TILSKUDDET PÅ 10.000 KR. TIL UNGE SOM BLIVER UDVEKSLINGSSTUDENTER. Og 10.000 kr. er altså virkelig mange penge for en lille 15 årig pige, som mig.  Forslaget/finansloven er heldigvis ikke vedtaget endnu, men det tror jeg, at det/den bliver (desværre). De er åbenbart kommet med den begrundelse, at det kun er "rige" familier, som sender deres børn afsted.. Det giver jo bare ingen mening, at regeringen vil have, at der bliver flere udvekslingsstudenter og, at de så fjerner tilskuddet til det?. Hvor dumt er det lige? De indbyder i hvert fald ikke lige frem til, at unge fra "fattige" familier tager afsted vel!
 
Hvis det bliver vedtaget, kommer det også til at gælde for mig - hvilket er lidt surt (MEGET RØV TRÆLS SURT). Jeg er jo tilmeldt bindende og jeg har betalt de første 11000-13000 kr. eller sådan noget. Da jeg tilmeldte mig, havde hverken mine forældre eller jeg nogen ide om, at de muligvis ville fjerne tilskuddet. Eftersom jeg vist selv skal betale stort set hele mit ophold, så er det jo ikke den fedeste nyhed :-(
Og synes i øvrigt også, at hvis de skulle lave det om, så burde det først gælde fra næste hold af udvekslingsstudenter (så de ligesom ved det - før de vælger det. Vi havde jo regnet med at få tilskuddet).
Uanset hvad, er det en lorte ændring. Hvis der skulle ændres noget, så ville jeg da fortrække, at det gik den anden vej - så endnu flere unge havde muligheden for at komme på udveksling.
Men ja, det er jo heldigvis ikke vedtaget endnu. Så lad os alle krydse vores fingre :-)

Her er links til et par artikler om emnet, i er velkommen til at gå derind og måske kommentere jeres synspunkt på sagen  :-)

http://www.pressesystemet.dk/pressemeddelelser/elever-regeringen-goer-det-svaerere-at-komme-paa-udveksling-8509/

http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2013/09/12/044039_1_1_1_1.htm


http://www.travelassoc.dk/files/pressemeddelelser/260913_pressemeddelelse_giv_ogsaa_danske_unge_en_global_chance.pdf
 
 
 -Anne-Louise
 

mandag den 2. september 2013

Hvordan gik det? - det gik slet ikke.

På tirsdag er det 2 uger siden, at jeg var hos lægen for at få de første stik. Jeg skulle jo have hele 3 stik, og tror da også, at i kunne mærke på mit første indlæg, at jeg virkelig er bange for at få stik.
Jeg prøvede og gemme tanken om stikkene væk, men lige pludselig sluttede 3 time med samfundsfag altså og jeg skulle afsted til lægen. Det blev selvfølgelig ikke bedre af, at jeg skulle tage bussen alene derind og mødes med min mor i byen. Men den del af det, klarede jeg faktisk rimelig godt ( i hvert fald bedre end den anden del.. det kommer vi til). Fik også overtalt min mor til en rawbite (en bar af en art, som kun er lavet af sunde ting. 20 kr...).

Vi var inde ved lægen i god tid, det er det eneste sted, hvor jeg IKKE vil være i god tid. Da jeg kom ind i venteværelset, sad der et par andre mennesker.. Alle jer der har været til lægen før (og hvem har ikke det): I ved vel, hvor utrolig akavet det er at sidde der.. Jeg kan fortælle jer, at det ikke gør situationen bedre eller på nogen måde mindre akavet, når man sidder og tuder og ens mor siger: Bare træk vejret dybt ind og ud.. Men da vi havde ventet i en 10-20 minutter, så kom den flinke sygeplejske hen og råbte mig op. Hun sagde pænt Hej (hun var faktisk rigtig sød), og jeg kiggede bare på hende med mine pinke solbriller og forsøgte at give hende min hånd, i mens jeg små-græd :-(

Da vi så kom ind, spurgte hun, hvad jeg skulle have og min mor fortalte blablablabla.. Min mor siger så, ja Anne-Louise er ikke så glad for nåle, eller sådan noget i den stil. Jeg tænker bare: Godt observeret mor, er sikker på sygeplejsken aldrig havde gættet det xD

Sygeplejsken gør så de 3 vaccinationer klar, mens jeg kigger på og sidder og tænker: åhh shit.
Det ender så med, at hun stikker den første nål i mig og det var virkelig ubehageligt, men jeg klarede det da og græd ikke rigtig mere, så det var "fint". Efter det andet stik, kunne jeg godt mærke, at jeg havde det virkelig dårligt. Tror jeg sagde, til min mor og sygplejsken, at jeg skulle kaste op. De havde set den komme, så jeg sad med sådan en bræk-ting-pap-agtig-something i forvejen. Det "sidste" jeg kan huske, er bare at det bliver helt mørk for mine øjne også husker jeg ikke mere.

Det næste jeg husker, er at jeg vågnede op og lå på gulvet og der stod en masse mennesker omkring mig. PRÆCIS som i film, når en eller anden vågner op efter 1000 år i koma og alle står og stirrer. Man ved ikke rigtig, hvad der er sket og alle tager fat i en og siger: Du er okay etc.
Var så åbenbart besvimet/faldet om. Jeg havde ikke nogen tidsfornemmelse lige der, så hvis nogle havde fortalt mig, at der var gået 2 år, havde jeg troet på det. Men HELDIGVIS var der kun gået et minut eller sådan noget. Min mor fortalte mig så bagefter, at mine læber var helt hvide og, at mine øjne var åbne, men jeg reagerede slet ikke. Det var en rimelig ubehagelig oplevelse, og glæder mig ikke specielt meget til her om et par uger, hvor jeg så skal ind og have det tredje stik, som jeg jo ikke fik. Heldigvis er det kun 1 stik, så det går nok (håber jeg) og har aftalt med dem, at jeg skal ligge ned næste gang :-) Så er lidt mere rolig omkring det, men uroligheden kan nå at komme endnu.
Det er i hvert fald meget anderledes kun at skulle have 1 stik i forhold til 3 stik. *Nu fik jeg så også kun 2, men altså...*

Det kostede mig så lige 200 kr at besvime, da man skal betale 200 kr. uanset om du skal stikkes 5 gange eller 1 gang (sådan har jeg i hvert fald forstået det). Altså for selve udførelsen. Og ja, jeg skal selv betale (sad but true).

Det var så et indlæg om mit eget lille læge drama:-)
Som sygeplejsken udtrykte det så fint: Der gav du os lige dagens chok


Kiss kiss Anne-Louise<3
Ps. Det er lige gået op for mig, at jeg har skrevet et utrolig langt indlæg om et læge besøg....