torsdag den 26. december 2013

Sendt ansøgning + modtaget rettelser :-)

I søndags kom jeg hjem fra en uges ferie på Tenerife. Det var super dejligt med noget ferie og VARME! Men ferien betød jo også, at jeg fik ekstra travlt med min ansøgning, da den jo helst skulle være sendt afsted til Explorius inden jeg skulle på ferie, ellers ville det blive for sent. Heldigvis nåede vi lige at få sendt den til Explorius dagen inden, at flyveren fløj til Tenerife :-) 

Og i dag er jeg bare SÅ glad for, at den blev sendt inden ferien, da det betyder, at jeg har fået rettelserne (som virkelig er der) inden Explorius gik på juleferie :-) Så jeg forhåbentligt kan få rettet alt i løbet af juleferien!

Det første jeg gjorde, da jeg kom hjem søndag aften klokken sent var at tjekke min mail, for at se om jeg havde fået rettelserne osv. Det havde jeg! Den del af det, var jo meget dejligt. Men så da jeg læste selve mailen, mistede jeg lidt pusten, eller hvad man nu siger. Jeg husker bare, at da jeg sendte den afsted, var det en KÆMPE lettelse - at den var lavet færdig og nu skulle jeg ikke sidde med den mere etc. Nu var den ligesom et overstået kapitel og den var, som den var! Men da jeg modtog rettelserne gik det ligesom op for mig, at jeg skulle til at sidde med den igen og rette (ifølge mit hoved) en masse ting. Det havde været skønt, hvis det var sådan nogle lette ting, jeg skulle rette. Altså f.eks. noget der var stavet forkert, et dokument der skulle scannes ind et andet sted etc.. Men jeg synes personligt, at det er nogle svære ting, som jeg skal rette. Jeg skal rette nogle ting i mit student letter. Ting som jeg bare aldrig selv havde gættet skulle rettes. F.eks. skrev jeg i mit student letter få spørgsmål til familien for også at spørge ind til dem - men det kunne virke krævende at stille 3 meget enkle spørgsmål, så det var bedre at nøjes med et...  Og mange andre ting.

Folk som kender mig ved, at jeg har en holdning til de fleste ting, og jeg er ikke bange for at ytre mine holdninger. Derfor finder jeg det så utrolig svært, at skulle udfylde den her ansøgning. Fordi en "god" holdning i DK, måske kan tolkes helt anderledes i USA. Derudover er jeg bare så dårlig til at forkorte mig, især når det gælder noget, så vigtigt, som den her ansøgning. Jeg er virkelig bange for at komme til at give et glansbillede af, hvem jeg er. Det er jeg slet ikke interesseret i - og jeg forstår heller ikke, hvis værtsfamilierne er det? Jeg mener ikke, at man skal dømme folk på bagrund af deres tøj - skrev jeg til et af mine billeder. Det er åbenbart en meget stærk holdning at have - og jeg kan da også godt se, at den kan virke voldsom for nogle. Derfor skal jeg slette den fra min ansøgning. Men hvad så hvis, at jeg havner ved en familie, som er totalt mod "anderledes/unormalt/kreativt" tøj.. ?
Er umærket godt klar over, at min kontaktperson, som har rettet min ansøgning, hjælper mig. Forstår bare ikke helt alle rettelserne - men det satser jeg på at forstå, når jeg kommer over i USA. I mit hoved er det holdninger og handlinger, som danner en person og fortæller, hvem personen er - men når man ikke skal fortælle sine holdninger, så er det virkelig svært for mig!.

Har siddet og læst det, som jeg har skrevet indtil videre (i det her indlæg) et par gange og synes, at det virker rimelig sådan mørkt (okay nu bliver det altså for filosofisk). Men ja, altså den ansøgning driller bare og virker uoverskuelig. Men når det nu er sagt, så har jeg juleferien til at få den færdig og ved, at jeg sagtens kan nå det. Det er ikke fordi, at der er en million ting, som skal rettes. Synes bare de ting, som skal laves om er svære. Og måske jeg bare en anelse stædig.... hihi. Men det er altså nu fordi, at jeg ikke vil gå på kompromis med den person, jeg er.. *hvis det giver mening*?

Jeg håber, at i alle sammen har haft en fantastisk juleaften og får det bedste nytår! Og alle min tanker går til andre kommende udvekslingsstudent, som sidder og knokler med ansøgningspapirene og alle tanker, som ligesom følger med!


Knus Anne-Louise


   

mandag den 2. december 2013

"Workshop" i Århus, endnu en tur til lægen m.m.

Hejsa alle :-)
Puuuhaa jeg har travlt og en masse tanker i hovedet omkring alt det her USA værk, som jeg har rodet mig ud i (hvilke stater skal jeg ønske, bliver min ansøgning verdens bedste, hvad skal jeg dog svare, har jeg skrevet det rigtigt, har hun udfyldt det rigtigt OG MERE).

I torsdags tog mine forældre og jeg så turen fra Aalborg til Århus for at deltage i den såkaldte workshop: Verdens bedste ansøgning. Egentlig var det ikke rigtig en workshop, men mere et foredrag- det var fint med mig - (var rimelig træt og overvældet af alle de mange mennesker, på en god måde altså). Gitte (tror jeg hun hed, yderst pinligt hvis hun ikke hed det) fortalte en helt masse omkring det med ansøgningen, som vi er i gang med at udfylde. Mange af tingene vidste jeg godt, men det var stadig godt at være med :-) Jeg fik da lært i USA er de vilde med stempler - så godt med stempler :D Jeg havde lidt ondt af dem, som skulle til andre lande end USA, fordi de kunne egentlig ikke bruge så meget af det, som blev fortalt.

Der var ikke rigtig mulighed for at snakke med de andre osv. Men der var rigtig mange og det var faktisk lidt skræmmende, at alle de amerikanske værtsfamilier har så mange muligheder at vælge mellem :-) Må sige at sort er inde, for hold da op, der var ikke mange til mødet, som dukkede op i bare lidt farver *haha*

Som den charmetrold jeg er *inde i mit eget hoved* dukkede jeg op i mit USA-Outfit, så folk ikke ville være usikker på, hvilket land jeg skulle til :-)

Lige efter "mødet"


Udover alt det her, så var jeg i dag en smut til lægen (igen, igen, igen). Egentlig så var jeg faktisk ikke så nervøs, fordi jeg tænkte, at jeg bare skulle måles, vejes *sundhedsplejeske-ting*. Men mistede altså lidt pusten, da jeg skulle lave en urinprøve - FØJ FØJ, siger jeg dig. Det var super ubehageligt ved lægen, så kunne ikke rigtig "slappe" af, ved tanken om at jeg skulle tisse i en kop til sidst. At være ved lægen bliver nok aldrig min kop the :-(  Og er jeg den eneste, som bare får det dårligt, når jeg træder ind på et sygehus, hos en læge etc. ? Den lugt der :-(
btw. Lægen skulle udfylde nogle sider til ansøgningen :-)

I dag afleverede jeg også nogle ting til min engelsk lærer, som skal udfylde en del :-) Så det var rart endelig at kunne give lidt lektier igen :D  Det var noget med at skulle bedømme mig i engelsk, omskrive karaktere osv. Så det skal nok blive spændende at få dem tilbage *jeg krydser fingre* :-D

Glæder mig simpelthen så meget til, at der kommer lidt ro på og, at jeg bare kan slappe af!
Det ville være skønt at få sin familie i Marts eller April *hjerte øjne - smiley *. Så der ligesom var styr på det inden eksamen, sidste skoledag etc. Så ville jeg også have god tid til at tjekke alt ud omkring familie, sted, skole :-)

- Anne-Louise
PS. Ros mig lige for endelig at give jer et billede :-)



 

tirsdag den 26. november 2013

ANSØGNINGSPAPIRENE ER KOMMET! stres!

Hejsa alle dejlige mennesker (dejligt at se lidt aktivitet på bloggen!)

I onsdags modtog jeg ansøgningspapirene. Det var både super spændende og dejligt, men samtidigt totalt stressende, da jeg virkelig har meget om ørene i de næste par uger.

Jeg kan ikke finde ud af, om man har 4 eller 5 uger til at udfylde den lange ansøgning? - fordi Explorius har lidt skrevet begge dele, men jeg har sendt en e-mail afsted til dem :-) Sagen er den, at jeg skal på ferie d.15 dec. Og derfor skal min ansøgning nok afleveres inden den dato. (jeg kan ikke lave den på ferien- og det vil jeg heller ikke.). Derudover har jeg terminsprøver lige op til min ferie, jeg skal på et photo-shoot og være med i et foredrag igennem min modelskole, har en skide træls biologi aflevering for, workshop/møde i Århus med Explorius, en youtube video der ikke laver sig selv, en praktikuge på Aalborgteater og meget mere.  Så som i kan høre har jeg nok at se til. Men mange af tingene er jo gode ting, så holder humøret oppe!

Vil forsøge at se det som en udfordring - det er jo sygt vigtigt, at jeg udfylder den ansøgning GODT! Egentlig er det ikke kun mig, som skal udfylde ansøgningen - min skole, forældre, læge osv. er også indblandet!.

Min underorganisation i USA, som står for at placere mig er CETUSA. Explorius har skrevet, at elever der har fået cetusa: har (rigtig) gode karakterer. Eller de skrev det lidt mellem linjerne - agtig. Det er jo bare et skulderklap! Så det er fint :-)

Jeg har modtaget et log in til selve ansøgningen, men der er stadig noget, som skal udfyldes i hånden og derefter scannes ind. Der er også en super lang vejledning til ansøgningen f.eks. hvad Explorius anbefaler, at man svarer etc.. Der er b.la. nogle spørgsmål omkring, hvor tit man er villig til at gå i kirke med familien og en masse andre ting.

Student letter - skal også skrives. Det er det brev, hvor jeg skal "holde min salgstale for, hvorfor de skal vælge mig". Så det brev skal bare sidde lige i skabet!

Nogle som ved, om det er det eneste værtsfamilien får, når de skal vælge en udvekslingsstudent? Eller om de bare får hele ansøgningen man har udfyldt med forældre brev, besvarelse på en masse spørgsmål etc. Det er bare fordi, at hvis de får hele ansøgningen at se, så vil jeg jo ikke gentage mig selv i mit: student letter - forstår i - hvad jeg mener???

Når jeg sidder med alt det her, bliver frygten for at få en familie 2 sekunder før, at jeg tager afsted endnu større. Lige nu har jeg så mange forventninger og håb om hvordan, jeg gerne vil have, at det skal være etc. Selvom jeg prøver ikke at forvente og håbe noget, så jeg ikke bliver skuffet. Men helt ærligt, den udvekslingsstudent som ikke har håbet på noget eller forventet et eller andet af opholdet - må lyve! Hvis jeg nu får min værtsfamilie i April, så har jeg nogle måneder til lige at sluge det hele (skrive med familien, tjekke skolens hjemmeside ud, sætte mig lidt ind i området etc. etc. etc.)
Så hvis nu, at jeg ikke lige kommer til f.eks. at bo i drømmestaten, så ville jeg stadig have noget tid til at acceptere, at det bare ikke skulle være sådan, og opdage alle de fede ting, ved det området jeg nu er havnet i. Men hvis jeg skal afsted 2 sekunder før mit ophold begynder, så har jeg jo slet ikke tid til det. Det hele skal ligesom fordøjes i mit hoved, hvis det giver nogen mening. xD

Det er også sygt svært ikke at håbe på noget, når man hele tiden læser alle mulige blogs omkring, hvordan det går for andre. Man sidder bare og tænker *please: lad mig komme til sådan en god familie, lad mig komme til det område, lad mig få de fag i skolen, lad mig komme på den ferie med min værtsfamilie etc.*

Jeg må i hvert fald gøre mit til, at den helt rigtig familie vælger mig og gerne om et par måneder xD

Jeg føler lidt, at indlægget har taget en andet drejning, men det var lige det, som var på mine tanker.

Btw. Det er vildt underligt, at jeg allerede nu sidder med ansøgningen og stresser med den. Det føles, som 3 uger siden, at jeg selv sad og læste blogs omkring folk, der havde modtaget ansøgningspapirene (men det var sidste år på den her tid)..  Tror ikke helt, at det er gået op for mig, at det er min tur lige om lidt..


Kan i have det dejligt <3


 

lørdag den 9. november 2013

Workshop i Århus - Verdens bedste ansøgning

Explorius holder nogle forskellige workshops for de kommende udvekslingsstudenter og deres forældre etc. For deres første workshop i år er temaet: Verdens bedste ansøgning :-)

Jeg vil selvfølgelig gerne lave verdens bedste ansøgning (når jeg nu engang modtager selve ansøgningen... ), så derfor skal mine forældre og jeg selvfølgelig med til det. Faktisk glæder jeg mig allermest til bare at møde alle de andre, jeg har jo en masse tilfælles med dem allerede. Jeg synes også altid, at (kommende)udvekslingsstudenter er så flinke! Når jeg skriver på folks blogge, youtube kanaler etc. så får jeg altid et virkelig varmt og venligt svar tilbage!

Men jeg tror altså, at man virkelig skal passe på med sin ansøgning. Kunne forestille mig, at de fortæller til workshoppen, at man selvfølgelig helst skal smile på nogle af billederne. Men hvis du aldrig smiler eller ikke føler, at der skal nogle billeder på, hvor du smiler - så skal man jo selvfølgelig ikke gøre det. Jeg ved, det var et lorte eksempel - men håber i forstår, hvad jeg mener?

Mine forventninger er selvfølgelig at lave et indlæg omkring workshoppen, som jeg i øvrigt først skal til den 28 nov.. Det kunne jo være dejligt, hvis jeg fik taget nogle billeder or something..

Det er lige gået op for mig, at jeg aldrig sætter billeder ind. Der har ikke rigtig været så meget at sætte billeder ind af. Mit læge besøg?- nej vel!  Mine tanker? - nej, den holder vist heller ikke..
Jeg tror også, at det har noget at gøre med, at jeg selv bedst kan lide at læse de der lange tekst indlæg fremfor 500 billeder...

Men selvfølgelig skader et par billeder ikke - det må jeg lige rette op på xD

God lørdag aften :-)

-Anne-Louise

lørdag den 2. november 2013

5 dejlige lange måneder til næste stik

Så har jeg overstået andet hepatitis a+b stik og det føles skønt! Der går ca. 5 måneder til, at jeg skal have mit næste og sidste stik  (med mindre vi får en mail om, at der kræves flere stik/tests eller sådan noget ?  det kunne jeg godt forestille mig)

Men det var ikke ligeså slemt, som det har været de sidste par gange. Dog var det lidt (meget) træls, at jeg skulle sidde og vente i et kvarter og blive mere bekymret.

______

Folk er begyndt og modtage underorganisation og de lange ansøgningspapirer. Jeg håber bare, at jeg også modtager mine snart. Magter virkelig ikke modtage dem i midt december.. :-(

Men uanset hvordan alt det her kommer til at gå, så bliver det en oplevelse, jeg aldrig glemmer :-)

Super god weekend !